Skogens Kol – Documentary in progress

I’m currently working on a documentary about a old coal factory in Sweden. It’s been up and running since 1907 and has now been closed down, leaving the beautiful buildings, and the small village has lost a big employer.

This will be a history of the factory, and my family that has been working there for five generations.

I’m currently in the editing process and the premiere will be held in the middle of April, then it will be ready for documentary festivals.

The film will be a around 30 min long when completed and have subtitles in english.

Read more about it here (Swedish article)
And here (Swedish article)

1 Comment

Leave a Comment

  1. Hej Johan Bodell. Såg i Ljusnan om ditt projekt: Skogens Kol AB. Gissar att du fått en hel del information som du behöver. Jag kom som “headhunted” VD till Skogens Kol AB 1984, och stannade där till 1990, då jag valde att sluta. Jag vill bara ge lite info om den perioden. Då ägdes företaget av kemijätten Perstorp AB. Perstorp var egentligen inte intresserade av att behålla Skogens utan ville gärna sälja bort det, eftersom verksamheten inte passade in mer i Perstorpgruppen. !987 hade vi nått sådan lönsamhet att företaget var intressant för en ny ägare. Nya ägaren blev salinitygruppen med kontor i Göteborg. Produkterna var under perioden grillkol, industrikol och tjära som producerades i Kilafors. Dessutom ökade, under de kalla vintrarna på 80-talet, efterfrågan på “upptiningskol”. Upptiningskol användes för att tina mark då grävning skulle ske under vintern. Kolet, som vi importerade, var förpackat i större säckar och lades direkt på marken, och antändes. Nästa dag kunde grävningen starta i upptinad mark. Grillkolet var naturligtvis den största produkten, och vi gjorde årliga avtal med tex coop och Ica med fler för leverans av grillkol. Som sagt jag hoppade av 1990 och gav naturligtvis möjlighet att kontakta mig per tel vid behov, vilket utnyttjades under en period. Jag lämnade också efter mig en ide om containersystem för rationellare träkolsproduktion, som jag vet också genomfördes. Skogens Kol AB var en trevlig och utvecklande period i mitt liv.
    Hälsningar
    Sören Ferneryd

Leave a Reply

